WEKO3
アイテム
生活支援技術「排泄:おむつ交換」についての学生の学修内容と自己評価を踏まえた教授方法の検討
https://doi.org/10.60172/00000074
https://doi.org/10.60172/000000743d3e6f81-3d0d-403a-8667-59c2165c0995
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 生活支援技術「排泄:おむつ交換」についての学生の学修内容と自己評価を踏まえた教授方法の検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Consideration of Students' Study Contents and Teaching Methods based on Students' Self-Evaluation regarding Lifestyle Support Technology Course on "Excretion: Diaper Exchang" | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60172/00000074 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
梅田, 弘子
× 梅田, 弘子
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Umeda, Hiroko | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | A大学介護福祉学専攻学生を対象に「生活支援技術」の排泄の単元において、「排泄(おむつ交換)に関する学修振り返りシート」を作成し活用を試みた。 学生は、技術の実践と、観察力や情報収集力、判断力を求められる項目に関する自己評価が低かった。 基礎的な技術の修得はモデル人形を対象とした反復練習による強化が必要であるが、 同時に事例を設定したグループワーク等を活用し、仲間と議論する過程で、観察や判断力の強化や利用者の変化に応じたケア、チームケアに繋がる創造的な排泄介助演習の工夫が必要である。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | For the students in Care and Welfare Studies at A-University, we used a "self-reflection sheet in study" in the unit on "excretion (diaper change)" in the life support technology course. Students evaluated themselves poorly in the practice of technology and items requiring abilities of observation, information gathering, and judgment. In order to improve basic skills, iterative exercises with model dolls in group work are required. Furthermore, the process of discussing with colleague in case studies can improve abilities of observation and judgment, and care according to change in users and ingenuity of creative excretory assistance exercises leading to team care are necessary. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
広島国際大学総合教育センター紀要 en : The Bulletin of Center for Academic Development and Investigation, Hiroshima International University 号 3, p. 63-72, 発行日 2019-02 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島国際大学総合教育センター | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-2881 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |