WEKO3
アイテム
幼稚園教育要領における領域「人間関係」の変遷ー計量テキスト分析による比較を通してー
https://doi.org/10.60172/00000065
https://doi.org/10.60172/0000006527288e16-c7c9-4c62-82c7-15274a1043b9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-10 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 幼稚園教育要領における領域「人間関係」の変遷ー計量テキスト分析による比較を通してー | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Transition of “Human Relationship” in the Course of Study for Kindergarten -A Comparative Analysis of Quantitative Texts- | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 人間関係(human relations) | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 変遷(historical transition) | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 幼稚園教育要領(course of study for kindergarten) | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.60172/00000065 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
三吉, 愛子
× 三吉, 愛子
× 川俣, 美砂子
|
|||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Miyoshi, Aiko | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||
姓名 | Kawamata, Misako | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | Abstract: This study aims to trace the educational content's historical transition in the course of study for kindergartens from 1948 to today. Further, it summarizes their characteristics. Focusing on the language and the links thereof with particular attention to the field of “human relations.” The goal of the field of “human relations” is to “cultivate independence and the ability to relate to others. Thus, one can live in close and supportive relationships with others,” which is the basis of social development. It is an important and universal goal for building the fundamentals of character development throughout life at any age. All the revisions in the field of “human relations” in the course of study for kindergartens were examined using quantitative text analysis to trace the historical transition of the present course of study for kindergartens of AY2018. Starting from the “Nursing Guidelines,” the first guide to early childhood education published by the Ministry of Education in 1948. Visualizing the occurrences by year and co⁻occurrence relationships, the results suggested that the field of “human relations” has transitional characteristics due to the social transformation and changes in the situation around child⁻rearing over time. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 要旨:本研究は、戦後1948(昭和23)年から今日までに刊行、告示された幼稚園教育要領における教育内容の歴史的変遷過程を明らかにし、特に領域「人間関係」に明記されている文言とそのつながりに着目して可視化し、その年代の特徴を明らかにすることを目的とする。領域「人間関係」の「他の人々と親しみ、支え合って生活するために、自立心を育て、人と関わる力を養う」という社会性の発達の根底となる目標は、いつの時代においても生涯にわたる人格形成の基礎を培うために重要で普遍的なものである。その原点である1948(昭和23)年に文部省から刊行された我が国における最初の幼児教育の手引きの「保育要領」に立ち返り、2018(平成30)年度に施行された現行の幼稚園教育要領の歴史的変遷を辿るために、これまでの幼稚園教育要領の領域「人間関係」改訂6回全てについて計量テキスト分析により検討した。その結果、年毎の出現回数と共起関係についてのその特徴が可視化され、時代による社会の変容と子育ての状況の変化等による領域「人間関係」の変遷の特徴を有していることが示唆された。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
書誌情報 |
広島国際大学総合教育センター紀要 en : The Bulletin of Center for Academic Development and Investigation, Hiroshima International University 号 5, p. 31-52, 発行日 2021-03 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島国際大学総合教育センター | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2432-2881 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |