WEKO3
アイテム
基礎看護技術演習における情意領域への教育効果(第2報) : Simulated Patientを導入した浣腸の援助技術
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/681
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/681abcd555b-0229-49b2-9353-5996646c7a61
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-11 | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 基礎看護技術演習における情意領域への教育効果(第2報) : Simulated Patientを導入した浣腸の援助技術 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Effect of Education to an Affective Dinin at Practice Basics Nursing Skills-Nursing Skill for Enema Care Employing a Simulated Patient | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Simulated Patient | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 看護技術教育 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 情意領域 | |||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 浣腸 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||||||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
片山, はるみ
× 片山, はるみ
× 西川, まり子
× 江口, 瞳
× 芥川, 清香
× 山本, 洋美
× 吉岡, さおり
|
|||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Katayama, Harumi | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Nishikawa, Mariko | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Eguchi, Hitomi | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Akutagawa, Kiyoka | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Yamamoto, Hiromi | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||||||
姓名 | Yoshioka, Saori | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は, 基礎看護技術の効果的な教育方法を検討するため, SP:Simulated Patient (模擬患者) を導入した教員によるデモンストレーションを実施し, 情意領域における教育効果を確認することである。 対象は本学看護学科の2年次学生で, 「基礎看護技術演習Ⅱ」 のうち 「排泄の援助技術;グリセリン浣腸」 を受講した118名である。 学生は, 講義と演習との終了時に, それぞれ前研究 (片山ら, 2006) で抽出した21項目から構成する評価票を用いて情意領域の学びを自己評価した。 因子分析 (主因子法ならびにバリマックス回転) した結果, 「学びの実感」, 「看護技術に伴うコミュニケーションの重要性」, 「技術実践に対する自信」 の3因子 (18項目) が抽出された。 内的整合性は, Cronbach'α係数で0.78~0.90が確認された。 3因子の 「演習前」 と 「演習後」 の比較では, いずれの因子においても 「演習後」 が高かった。 SPを導入した演習は, 情意領域における学びに有効であることが示唆された。 | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | This research focused on whether or not using a Simulated Patient (SP) in a nursing educationaffected the learning curve of affective domain for nursing students. The subjects were 118 sophomorenursing students who enrolled a glycerin enema class called "Fundamental Nursing Skill for enemacare". Data were collected through a self-achievement questionnaire included twentyone items beforeand after the nursing skill lab. Result of factor analysis (Principal Factor Method and Varimax Rotation), three factors were extracted: satisfaction to leaning, acknowledge on importance of communicationassociated nursing skill and self-confidence on nursing practice. The internal consistency was conformedby Cronbach's α (α: 0.78 - 0.90). Compared with before and after the nursing skill lab, thosethree factors were highly correlated. Using a SP in the nursing skill lab is effective for the students'leaning in an affective domain. | |||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
広島国際大学看護学ジャーナル 巻 5, 号 1, p. 3-13, 発行日 2008-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 広島国際大学看護学部 | |||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 1349-5917 | |||||||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 492.9 |