Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2023-03-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
基礎看護技術演習における情意領域への教育効果(第2報) : Simulated Patientを導入した浣腸の援助技術 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effect of Education to an Affective Dinin at Practice Basics Nursing Skills-Nursing Skill for Enema Care Employing a Simulated Patient |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Simulated Patient |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護技術教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
情意領域 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
浣腸 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
metadata only access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
著者 |
片山, はるみ
西川, まり子
江口, 瞳
芥川, 清香
山本, 洋美
吉岡, さおり
|
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Katayama, Harumi |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Nishikawa, Mariko |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Eguchi, Hitomi |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Akutagawa, Kiyoka |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Yamamoto, Hiromi |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
Yoshioka, Saori |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究の目的は, 基礎看護技術の効果的な教育方法を検討するため, SP:Simulated Patient (模擬患者) を導入した教員によるデモンストレーションを実施し, 情意領域における教育効果を確認することである。 対象は本学看護学科の2年次学生で, 「基礎看護技術演習Ⅱ」 のうち 「排泄の援助技術;グリセリン浣腸」 を受講した118名である。 学生は, 講義と演習との終了時に, それぞれ前研究 (片山ら, 2006) で抽出した21項目から構成する評価票を用いて情意領域の学びを自己評価した。 因子分析 (主因子法ならびにバリマックス回転) した結果, 「学びの実感」, 「看護技術に伴うコミュニケーションの重要性」, 「技術実践に対する自信」 の3因子 (18項目) が抽出された。 内的整合性は, Cronbach'α係数で0.78~0.90が確認された。 3因子の 「演習前」 と 「演習後」 の比較では, いずれの因子においても 「演習後」 が高かった。 SPを導入した演習は, 情意領域における学びに有効であることが示唆された。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This research focused on whether or not using a Simulated Patient (SP) in a nursing educationaffected the learning curve of affective domain for nursing students. The subjects were 118 sophomorenursing students who enrolled a glycerin enema class called "Fundamental Nursing Skill for enemacare". Data were collected through a self-achievement questionnaire included twentyone items beforeand after the nursing skill lab. Result of factor analysis (Principal Factor Method and Varimax Rotation), three factors were extracted: satisfaction to leaning, acknowledge on importance of communicationassociated nursing skill and self-confidence on nursing practice. The internal consistency was conformedby Cronbach's α (α: 0.78 - 0.90). Compared with before and after the nursing skill lab, thosethree factors were highly correlated. Using a SP in the nursing skill lab is effective for the students'leaning in an affective domain. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
広島国際大学看護学ジャーナル
巻 5,
号 1,
p. 3-13,
発行日 2008-03-31
|
出版者 |
|
|
出版者 |
広島国際大学看護学部 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1349-5917 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
日本十進分類法 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
492.9 |