WEKO3
アイテム
体育・スポーツ実践における現象学的視点の必要性に関する一考察
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000164
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000164b5f932ee-7229-4540-ac25-3bc48cfefa27
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 体育・スポーツ実践における現象学的視点の必要性に関する一考察 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on the Necessity of Phenomenological View in Physical Education and Sport Practices | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 体育・スポーツ実践 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 現象学的視点 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 身体の危機 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | physical education and sports practices | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | a phenomenological perspective | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | a crisis of the body | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
金, 炫勇
× 金, 炫勇
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | Kim, Hyunyong | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 体育・スポーツ実践の現場では身体を心(精神)、あるいは理性の手段や道具としてしか思わない児童・生徒が増えている。体育・スポーツ実践は身体活動であるため、一次的には身体への意識・知覚や身体の感覚に寄り添うべきであるものの、現場では科学的規定(測定、解析、分析)が意識や身体の感覚より優先される様子が目立つ。この本末転倒の現状は体育・スポーツ実践における「身体の危機」であり、体育・スポーツ実践において身体とはなにかを再考察する必要がある。そこで、本稿の目的は、体育・スポーツを実践する際に現象学的な視点から、体育・スポーツ実践における身体観を「身体の中心性」へととらえ直す必要性を示すことである。まず現象学的な視点とはなにかについて検討する。次に現象学的な視点を踏まえたうえ、体育・スポーツ実践における現象学的な視点とはなにかについて考察する。そして現象学的な視点から新たな体育・スポーツ実践の必要性を論じる。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In the field of physical education and sports practices, there are many children and students who think of the body only as a means or tool of the mind (spirit) or reason. Because physical education and sports practices are physical activity, the primary focus should be on consciousness or perception of the body and on the embodied senses. However, it appears that scientific regulations (i.e., measurement, analytics) take precedence over consciousness or perception of the body and on the embodied senses. This mistaking the means for the end situation is truly “a crisis of the body” in physical education and sports practices, and we need to reconsider what the body is in physical education and sports practices. Therefore, this study aims to examine “the centrality of the body” to perception (we know the world through the body) in physical education and sports practices from a phenomenological perspective. First, it outlines what the phenomenological perspective is. Next, it examines what the phenomenological perspective is in physical education and sport practices based on the phenomenological perspective. Finally, it examines the necessity for new physical education and sports practices (i.e., the centrality of the body to perception) from a phenomenological perspective. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 広島国際大学 基盤教育センター紀要 (「総合教育センター紀要」改題) en : en : The Bulletin of Basic Education Center, Hiroshima International University 号 9(改題第4号), p. 40-59, ページ数 20, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島国際大学基盤教育センター | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2436-8946 | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |