ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 広島国際大学基盤教育センター紀要
  3. 第9号(改題第4号)

広島のある剣道家の本棚 ―所蔵剣道文献目録を手掛かりに―

https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000159
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000159
ec70ebe9-0e42-4afd-bc35-777e4146d507
名前 / ファイル ライセンス アクション
bec009_082.pdf bec009_082.pdf (1.7 MB)
Item type その他 / Others(1)
公開日 2025-03-28
タイトル
タイトル 広島のある剣道家の本棚 ―所蔵剣道文献目録を手掛かりに―
言語 ja
タイトル
タイトル The bookshelf of a kendoka in Hiroshima : based on Aihara's book’s lists on kendo
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 所蔵剣道文献目録
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 戦前と戦後の剣道
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 広島のある剣道家
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 book’s lists on Kendo
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kendo of the pre-war and post-war periods
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 a Kendoka in Hiroshima
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_1843
資源タイプ other
著者 金, 炫勇

× 金, 炫勇

ja 金, 炫勇

ja-Kana キム, ヒョンヨン

Search repository
著者(英)
姓名 Kim, Hyunyong
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は、戦前と戦後の剣道を広く知る広島出身の剣道家相原勝美さんの所蔵剣道文献目録と個人史をとおして剣道を再考することである。相原勝美さんは仙台藩士の孫、大正から昭和にかけて日本を代表する剣豪の一人の相原勝雄の長男として生まれ、子どものころからお父さんの手ほどきを受けて剣道を始められ、やがて学校教育における武道指導者を養成する大日本武徳会武道専門学校を卒業した。そして戦後、広島市の高等学校で国語の教員を務めながら高校の剣道部および広島県剣道連盟の発展に尽力した。相原勝美さんから寄付頂いた所蔵剣道文献目録は全三十九冊で戦前のものが十五冊(一九一五年から一九四四年まで)、戦後のものが二十四冊(一九六一年から一九九八年まで)であった。所蔵剣道文献目録は剣道の実技書、理論書(流派関連のもの、武道伝書、剣豪関連のもの)、剣道関連の時代小説などであった。戦前の所蔵剣道文献目録は、そのほとんどが剣道の実技だけではなく、武芸伝書や流派、そして剣豪の話をも載せていた。一方、戦後の剣道書は剣道の実技が中心となっており剣道書が求める内容の変容が窺えた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the field of physical education and sports practices, there are many children and students who think of the body only as a means or tool of the mind (spirit) or reason. Because physical education and sports practices are physical activity, the primary focus should be on consciousness or perception of the body and on the embodied senses. However, it appears that scientific regulations (i.e., measurement, analytics) take precedence over consciousness or perception of the body and on the embodied senses. This mistaking the means for the end situation is truly “a crisis of the body” in physical education and sports practices, and we need to reconsider what the body is in physical education and sports practices. Therefore, this study aims to examine “the centrality of the body” to perception (we know the world through the body) in physical education and sports practices from a phenomenological perspective. First, it outlines what the phenomenological perspective is. Next, it examines what the phenomenological perspective is in physical education and sport practices based on the phenomenological perspective. Finally, it examines the necessity for new physical education and sports practices (i.e., the centrality of the body to perception) from a phenomenological perspective.
言語 en
書誌情報 ja : 広島国際大学 基盤教育センター紀要 (「総合教育センター紀要」改題)
en : en : The Bulletin of Basic Education Center, Hiroshima International University

号 9(改題第4号), p. 82-96, ページ数 15, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 広島国際大学基盤教育センター
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2436-8946
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-27 04:32:58.795625
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3