ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 広島国際大学看護学ジャーナル PRINT ISSN 1349-5917 ONLINE ISSN 2758-8149
  3. 第21巻

看護大学1年生が臨地実習前・後で思考した援助的関係 -John Deweyの教育理論を視点とした考察-

https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000136
https://hirokoku-u.repo.nii.ac.jp/records/2000136
7b6101e7-f7a0-46dd-83b4-6d73df2282ce
名前 / ファイル ライセンス アクション
nj21_003.pdf nj21_003.pdf (607 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-02-25
タイトル
タイトル 看護大学1年生が臨地実習前・後で思考した援助的関係 -John Deweyの教育理論を視点とした考察-
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護大学1年生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 援助的関係
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 デューイ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 経験
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 思考
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 First-Year Nursing Students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Supportive Relationship
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 John Dewey
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Experience
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Perceptions
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 岡本, 亜耶子

× 岡本, 亜耶子

ja 岡本, 亜耶子

ja-Kana オカモト, アヤコ

Search repository
二井矢, 清香

× 二井矢, 清香

ja 二井矢, 清香

ja-Kana ニイヤ, キヨカ

Search repository
鍵浦, 文子

× 鍵浦, 文子

ja 鍵浦, 文子

ja-Kana カギウラ, フミコ

Search repository
三味, 祥子

× 三味, 祥子

ja 三味, 祥子

ja-Kana サンミ, ショウコ

Search repository
著者(英)
姓名 Okamoto, Ayako
言語 en
著者(英)
姓名 Niiya, Kiyoka
言語 en
著者(英)
姓名 Kagiura, Fumiko
言語 en
著者(英)
姓名 Sanmi, Shouko
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,Deweyの教育理論を通して,看護大学1年生が思考した援助的関係を明らかにすることを目的とし,学生に,実習前・後それぞれに「援助的関係とは何か」というレポートを記載してもらい,これら2つのレポートを内容分析した.その結果,学生が捉えた援助的関係は,実習前と実習後共に【問題解決の過程】【患者のセルフケアを促す関わり】【患者が治療に向き合うための支援】【コミュニケーションスキルを身に付けた看護師の関わり】【患者と看護師の相互関係】が認められた.また,実習前のみのカテゴリーとして,【看護師としての能力の向上】【関係構築のための自己の姿勢や行動】が認められ,実習後のみのカテゴリーとして,【多職種との協働】【自己を振り返り課題を見出す】が認められた.学生は,援助的関係という言葉をひとつのイメージで捉えるのではなく,経験を通していろんな角度から意味を俯瞰し,援助的関係を理解していた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to clarify the supportive relationships considered by first-year nursing students through Dewey’s education theory. The participants were first-year nursing students tasked with writing reports on supportive relationships before and after clinical practice. The study was motivated by the question, “What constitutes supportive relationships?” The reports were analyzed through contextual analysis. The supportive relationships that students perceived both before and after clinical practice included: “Problem-solving process,” “Involvement that promotes patient self-care,” “Supporting patients to face treatment,” “Involvement of nurses who have acquired communication skills,” and “The mutual relationship between patients and nurses.” “Improving nurse’s abilities” and “Self-attitude and behavior for relationship building” were identified only before clinical practice. Meanwhile, “Collaboration with other professionals” and “Self-reflection and finding problems” were identified only after clinical practice. Rather than viewing the term “supportive relationship” in one image, the students considered its meaning from various angles through their experiences and understood the supportive relationship.
言語 en
書誌情報 ja : 広島国際大学看護学ジャーナル
en : Nursing Journal of Hiroshima International University

巻 21, 号 1, p. 3-15, ページ数 13, 発行日 2025-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2758-8149
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-25 04:45:20.014494
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3